Wynagrodzenie za pracę w przypadku zmiany wymiaru zatrudnienia w trakcie okresu rozliczeniowego

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (415) z dnia 01.07.2016 r.
Wymiar czasu pracy jest jednym z podstawowych warunków pracy, który musi być określony w treści umowy. Z uwagi na przejście z pracy w pełnym wymiarze na część etatu wymaga to, co do zasady, uprzedniej zmiany umowy w trybie porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli z taką inicjatywą wystąpi pracownik, decyzja należy w istocie do pracodawcy, który może wyrazić zgodę na jej wprowadzenie w drodze aneksu do umowy o pracę.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (415) z dnia 01.07.2016 r.
Wymiar czasu pracy jest jednym z podstawowych warunków pracy, który musi być określony w treści umowy. Z uwagi na przejście z pracy w pełnym wymiarze na część etatu wymaga to, co do zasady, uprzedniej zmiany umowy w trybie porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego. Jeśli z taką inicjatywą wystąpi pracownik, decyzja należy w istocie do pracodawcy, który może wyrazić zgodę na jej wprowadzenie w drodze aneksu do umowy o pracę.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Zapis w świadectwie pracy dotyczący zajęcia komorniczego

Gazeta Podatkowa nr 49 (1299) z dnia 20.06.2016 r., autor: Ewa Madejek
W świadectwie pracy podaje się m.in. informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Informacje o zajęciu wynagrodzenia za pracę podaje się w ust. 5 świadectwa pracy. Przy czym należy wskazać oznaczenie komornika i numer sprawy egzekucyjnej, a także wysokość potrąconych kwot.

(czytaj wiecej – www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Gazeta Podatkowa nr 49 (1299) z dnia 20.06.2016 r., autor: Ewa Madejek
W świadectwie pracy podaje się m.in. informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Informacje o zajęciu wynagrodzenia za pracę podaje się w ust. 5 świadectwa pracy. Przy czym należy wskazać oznaczenie komornika i numer sprawy egzekucyjnej, a także wysokość potrąconych kwot.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Przechowywanie niektórych dokumentów w aktach osobowych pracownika

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (415) z dnia 01.07.2016 r.
Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Zasadniczą zawartość akt określa rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Wyróżnia ono trzy części akt (A, B i C), klasyfikując składane tam dokumenty według kryterium etapu, na którym zostały zgromadzone, a ponadto wymienia dokumenty jedynie częściowo.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (415) z dnia 01.07.2016 r.
Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Zasadniczą zawartość akt określa rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Wyróżnia ono trzy części akt (A, B i C), klasyfikując składane tam dokumenty według kryterium etapu, na którym zostały zgromadzone, a ponadto wymienia dokumenty jedynie częściowo.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Przedłużenie do dnia porodu dodatkowej umowy o pracę zawartej na czas określony

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (414) z dnia 10.06.2016 r.
Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę z pracownicą w okresie ciąży (bez względu na stan jej zaawansowania), a także w okresie urlopu macierzyńskiego. Rozwiązanie umowy jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy zachodzą okoliczności uzasadniające zastosowanie trybu natychmiastowego – bez wypowiedzenia z winy pracownicy oraz pod warunkiem uzyskania zgody zakładowej organizacji związkowej (jeżeli działa w zakładzie pracy). Terminowa umowa o pracę z pracownicą w ciąży w określonych sytuacjach ulega też przedłużeniu.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (414) z dnia 10.06.2016 r.
Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę z pracownicą w okresie ciąży (bez względu na stan jej zaawansowania), a także w okresie urlopu macierzyńskiego. Rozwiązanie umowy jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy zachodzą okoliczności uzasadniające zastosowanie trybu natychmiastowego - bez wypowiedzenia z winy pracownicy oraz pod warunkiem uzyskania zgody zakładowej organizacji związkowej (jeżeli działa w zakładzie pracy). Terminowa umowa o pracę z pracownicą w ciąży w określonych sytuacjach ulega też przedłużeniu.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/prawo-pracy/)

Klasyfikacja paragrafowa wydatków na okresowe przeglądy gaśnic

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (420) z dnia 20.06.2016 r.
Przegląd gaśnic nie polega na przywróceniu ich wartości użytkowej, a stanowi jedynie kontrolę sprawności technicznej urządzeń służących ochronie przeciwpożarowej. Taka usługa powinna być klasyfikowana w paragrafie 430 “Zakup usług pozostałych” (z odpowiednią czwartą cyfrą). Jeśli jednak poza czynnością polegającą na przeglądzie technicznym gaśnic dokonano również innych czynności, np. wymiany proszku w gaśnicach, napraw i konserwacji, to wydatki te wskazane byłoby ująć w paragrafie 427 “Zakup usług remontowych” (z właściwą czwartą cyfrą).
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 12 (420) z dnia 20.06.2016 r.
Przegląd gaśnic nie polega na przywróceniu ich wartości użytkowej, a stanowi jedynie kontrolę sprawności technicznej urządzeń służących ochronie przeciwpożarowej. Taka usługa powinna być klasyfikowana w paragrafie 430 "Zakup usług pozostałych" (z odpowiednią czwartą cyfrą). Jeśli jednak poza czynnością polegającą na przeglądzie technicznym gaśnic dokonano również innych czynności, np. wymiany proszku w gaśnicach, napraw i konserwacji, to wydatki te wskazane byłoby ująć w paragrafie 427 "Zakup usług remontowych" (z właściwą czwartą cyfrą).
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Wyposażenie szpitala w specjalistyczny sprzęt medyczny jako wydatek strukturalny

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (422) z dnia 20.07.2016 r.
Wydatki poniesione na wyposażenie szpitala w specjalistyczny sprzęt medyczny, służący poprawie jakości świadczonych usług, zwiększający możliwości diagnozowania i leczenia, będą stanowiły wydatki strukturalne. Należy je ująć w obszarze XIII. “Inwestycje w infrastrukturę społeczną” w kodzie 76. “Infrastruktura ochrony zdrowia”.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (422) z dnia 20.07.2016 r.
Wydatki poniesione na wyposażenie szpitala w specjalistyczny sprzęt medyczny, służący poprawie jakości świadczonych usług, zwiększający możliwości diagnozowania i leczenia, będą stanowiły wydatki strukturalne. Należy je ująć w obszarze XIII. "Inwestycje w infrastrukturę społeczną" w kodzie 76. "Infrastruktura ochrony zdrowia".
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Kredyt inwestycyjny na zakup środka trwałego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 13 (421) z dnia 01.07.2016 r.
Kredyt inwestycyjny jest zaciągany w celu sfinansowania zakupu (lub budowy) składników majątku trwałego – najczęściej środków trwałych, np. na zakup maszyny produkcyjnej czy samochodu, na budowę nowej hali produkcyjnej czy budynku administracyjnego. Kredyt taki może również finansować koszty modernizacji istniejących środków trwałych lub odtworzenia zużytego majątku.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 13 (421) z dnia 01.07.2016 r.
Kredyt inwestycyjny jest zaciągany w celu sfinansowania zakupu (lub budowy) składników majątku trwałego - najczęściej środków trwałych, np. na zakup maszyny produkcyjnej czy samochodu, na budowę nowej hali produkcyjnej czy budynku administracyjnego. Kredyt taki może również finansować koszty modernizacji istniejących środków trwałych lub odtworzenia zużytego majątku.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Koszty zastępstwa procesowego w księgach rachunkowych

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 19 (918) z dnia 01.07.2016 r.
Do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych zalicza się koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki. Koszty dochodzenia należności, do których zalicza się m.in. koszty zastępstwa procesowego, nie są związane bezpośrednio z działalnością operacyjną. Dlatego też tego rodzaju koszty zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. W księgach rachunkowych koszty zastępstwa procesowego ujmuje się na koncie 76-1 “Pozostałe koszty operacyjne”. Zapisu na tym koncie dokonuje się na podstawie faktury otrzymanej od kancelarii prawnej, której zlecono prowadzenie spornej sprawy.

(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 19 (918) z dnia 01.07.2016 r.
Do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych zalicza się koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki. Koszty dochodzenia należności, do których zalicza się m.in. koszty zastępstwa procesowego, nie są związane bezpośrednio z działalnością operacyjną. Dlatego też tego rodzaju koszty zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. W księgach rachunkowych koszty zastępstwa procesowego ujmuje się na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne". Zapisu na tym koncie dokonuje się na podstawie faktury otrzymanej od kancelarii prawnej, której zlecono prowadzenie spornej sprawy.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Pracodawca wykazuje w księdze karę pieniężną nałożoną na pracownika

Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (420) z dnia 20.06.2016 r.
Za przychody z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, oraz pomniejszone o należny VAT, w przypadku gdy u podatnika sprzedaż towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Ze względu na to, że wyliczenie tych przychodów nie jest wyczerpujące, przyjmuje się, że przychodami z działalności gospodarczej są wszelkie przychody uzyskiwane w związku z tą działalnością. Dotyczy to również kwot uzyskanych z tytułu kar pieniężnych nakładanych na pracowników.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (420) z dnia 20.06.2016 r.
Za przychody z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, oraz pomniejszone o należny VAT, w przypadku gdy u podatnika sprzedaż towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Ze względu na to, że wyliczenie tych przychodów nie jest wyczerpujące, przyjmuje się, że przychodami z działalności gospodarczej są wszelkie przychody uzyskiwane w związku z tą działalnością. Dotyczy to również kwot uzyskanych z tytułu kar pieniężnych nakładanych na pracowników.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Ewidencja sprzedaży u podatnika stosującego kasę rejestrującą

Gazeta Podatkowa nr 52 (1302) z dnia 30.06.2016 r., autor: Karolina Paszkowska
Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Mogą oni dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu.
(czytaj wiecej – www.gofin.pl/rachunkowosc/)

Gazeta Podatkowa nr 52 (1302) z dnia 30.06.2016 r., autor: Karolina Paszkowska
Podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Mogą oni dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu.
(czytaj wiecej - www.gofin.pl/rachunkowosc/)